Regulamin Rady Nadzorczej Spółdzielni

Wstecz


REGULAMIN  RADY  NADZORCZEJ

§1

Rada Nadzorcza działa na zasadach określonych przepisami ustawy z dnia 16.09.1982 r. Prawo spółdzielcze (Dz.U. Nr 188 z 2003 r. poz.1848 z póź. zmianami); ustawy z dnia 15.12.2000 r. O spółdzielniach mieszkaniowych (Dz.u. Nr 119 z 2003r. poz.1116 z póź. zmianami) oraz w oparciu o Statut Spółdzielni i niniejszy regulamin.

§2

Rada Nadzorcza sprawuje kontrolę i nadzór nad działalnością Spółdzielni.

§3

1. Rada Nadzorcza składa się od 7–9 osób wybranych w głosowaniu tajnym przez Walne Zgromadzenie Członków Spółdzielni na okres 3 lat.

2. Członek Rady Nadzorczej może być odwołany przed upływem kadencji większością 2/3 głosów przez Walne Zgromadzenie Członków. Odwołanie członka Rady Nadzorczej następuje
w głosowaniu tajnym.

3. W razie utraty mandatu na skutek odwołania, ustania członkostwa w Spółdzielni lub pisemnego zrzeczenia się mandatu, na miejsce członka Rady Nadzorczej, który utracił mandat, wchodzi członek wybrany na najbliższym Walnym Zgromadzeniu Członków – do końca kadencji Rady Nadzorczej.

4. Ustępujący członkowie Rady mogą być wybierani ponownie lecz nie więcej niż na dwie kolejne kadencje.

§4

Rada Nadzorcza powołuje ze swego grona Komisję Rewizyjną oraz może powołać inne komisje. Komisje działają w oparciu o zatwierdzony przez Radę Nadzorczą Regulamin, który obejmuje zakres ich działania.

§5

1. Rada Nadzorcza wybiera ze swego grona Prezydium Rady w składzie:

– przewodniczący
– z-ca przewodniczącego
– sekretarz
– przewodniczący Komisji Rady.

2. Prezydium Rady Nadzorczej w okresach między posiedzeniami Rady może podejmować uchwały i czynności leżące w kompetencjach Rady Nadzorczej wymienione w § 111 ust. 1 pkt. 7 Statutu pod warunkiem zdania relacji z tych czynności na posiedzeniu Rady Nadzorczej.

3. Posiedzenie Rady Nadzorczej i posiedzenie Prezydium Rady Nadzorczej zwołuje i prowadzi Przewodniczący Rady, a w przypadku jego nieobecności Z–ca Przewodniczącego ustalając porządek obrad i referatów.
Pierwsze, po wyborach, posiedzenie Rady Nadzorczej zwołuje Przewodniczący ostatniej części Walnego Zgromadzenia w celu ukonstytuowania się Rady Nadzorczej dokonując wyboru Prezydium Rady Nadzorczej.

4. Posiedzenie Rady Nadzorczej powinno być zwołane również na wniosek 1/3 członków Rady Nadzorczej lub na wniosek Zarządu w terminie 2 tygodni od dnia zgłoszenia wniosku.
Każdy członek Rady Nadzorczej ma prawo wnioskować wniesienie określonych spraw pod obrady.

5. O czasie, miejscu i porządku obrad Rady Nadzorczej członkowie i Zarząd zawiadamiani są pisemnie co najmniej na 7 dni przed terminem posiedzenia. Do zawiadomień powinny być dołączone projekty wniosków i inne materiały w sprawach, które mają być rozpatrywane
przez Radę.

6. Jeżeli w porządku znajduje się sprawa dotycząca wykluczenia lub wykreślenia z rejestru członków, o czasie i miejscu posiedzenia Rady Nadzorczej, która ma podjąć decyzję w tej sprawie zawiadamia się zainteresowanego członka Spółdzielni co najmniej na 7 dni przed terminem posiedzenia z podaniem informacji o prawie członka do składania wyjaśnień. Jeżeli zainteresowany członek, prawidłowo zawiadomiony o terminie posiedzenia nie przybędzie na posiedzenie, Rada Nadzorcza może rozpatrzyć sprawę bez jego udziału.

7. W razie konieczności Rada Nadzorcza może wyznaczyć jednego lub kilku ze swoich członków do czasowego pełnienia funkcji członka Zarządu.

§6

1. W posiedzeniach Rady Nadzorczej, Prezydium Rady Nadzorczej, Komisji mogą uczestniczyć
z głosem doradczym członkowie Zarządu, przedstawiciele Związku, w którym Spółdzielnia jest zrzeszona oraz inni zaproszeni goście.

2. Rada Nadzorcza zdolna jest do podejmowania uchwał przy obecności co najmniej połowy liczby członków Rady.

3. Uchwały są podejmowane zwykłą większością głosów.

4. Rada Nadzorcza może podejmować uchwały wiążące i zobowiązujące Zarząd i administrację Spółdzielni we wszystkich sprawach należących z mocy “Prawa Spółdzielczego” Statutu Spółdzielni i niniejszego regulaminu do jej kompetencji. Uchwały, decyzje i opinie mogą być podejmowane w każdym czasie w tym również przy rozszerzeniu porządku obrad.

§7

1. Posiedzenia Rady Nadzorczej albo Prezydium Rady Nadzorczej prowadzi Przewodniczący
lub jego Zastępca.

2. Posiedzenia są ważne jeżeli uczestniczyło w nich najmniej 50% członków.

3. Wszelkie uchwały są ważne jeżeli zapadły zwykłą większością głosów. Uchwały podejmowane są w głosowaniu jawnym.

4. Wybory członków Zarządu z grona nie ograniczonej ilości kandydatów dokonywane
są tajnie.

§8

1. W wyborach do Zarządu Spółdzielni może kandydować dowolna ilość osób będących członkami Spółdzielni.

2. Zgłoszenia kandydatów przyjmuje Przewodniczący Rady Nadzorczej z podaniem uzasadnienia kandydata, jego kwalifikacji i jego opinii, przedłożenia zgody na kandydowanie itp.

3. Przy tajnym głosowaniu należy wybrać Komisję Skrutacyjną, która przygotowuje karty
do głosowania z podaniem na tych kartach wszystkich nazwisk kandydatów. Głosowanie odbywa się przez skreślenie co najmniej tych osób z karty głosowania, ilu kandydatów na karcie do głosowania przewyższa ilość miejsc w Zarządzie.

4. Wybrani do Zarządu uznani będą Ci kandydaci, którzy uzyskali w kolejności największą ilość głosów, jednak nie mniej od 50%.

5. Członkowie Zarządu Spółdzielni mogą być wybierani i odwoływani w dowolnym czasie. Nawiązywanie stosunku pracy z członkami Zarządu zatrudnionymi w Spółdzielni
na określonych stanowiskach, następuje na zasadzie umowy o pracę zawieranej przez Radę Nadzorczą Spółdzielni. Odwoływanie członków Zarządu lub zawieszanie ich w czynnościach
nie narusza ich uprawnień wynikających ze stosunku pracy. Odwołanie członka Zarządu powinno być dokonane na piśmie.

§9

Do zakresu działania Rady Nadzorczej należy:

1) uchwalenie planów gospodarczych,
2) nadzór i kontrola działalności Spółdzielni poprzez:
a) badanie okresowych sprawozdań oraz sprawozdań finansowych,
b) dokonywanie okresowych ocen wykonania przez Spółdzielnię jej zadań gospodarczych ze szczególnym uwzględnieniem przestrzegania przez Spółdzielnię praw jej członków,
c) przeprowadzenie kontroli nad sposobem załatwiania przez Zarząd wniosków organów Spółdzielni i jej członków.
3) podejmowanie uchwał w sprawie nabycia i obciążenia nieruchomości,
4) podejmowanie uchwał w sprawie przystępowania do innych organizacji społecznych
oraz występowania z nich,
5) zatwierdzenie struktury organizacyjnej Spółdzielni,
6) składanie Walnemu Zgromadzeniu sprawozdań zawierających w szczególności wyniki kontroli i ocenę sprawozdań finansowych,
7) podejmowanie uchwał w sprawach czynności dokonywanych pomiędzy Spółdzielnią,
a członkiem Zarządu lub dokonywanych przez Spółdzielnię w interesie członka Zarządu oraz reprezentowania Spółdzielni przy takich czynnościach:
do reprezentowania Spółdzielni wystarczy dwóch członków Rady Nadzorczej przez nią upoważnionych,
8) wybór i odwołanie oraz zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę z członkami Zarządu, w tym prezesa i jego zastępcy,
9) uchwalenie regulaminu Zarządu,
10) uchwalenie innych regulaminów nie zastrzeżonych w Statucie do kompetencji innych organów Spółdzielni,
11) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu w sprawach wynikających ze stosunku członkostwa,
12) zwoływanie Walnego Zgromadzenia w warunkach określonych w statucie,
13) podejmowanie uchwał w sprawie pozbawienia członkostwa przez wykluczenie lub wykreślenie z rejestru członków Spółdzielni oraz o wygaśnięciu spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu,
14) uczestniczenie w lustracji Spółdzielni oraz przedstawienie wyników z lustracji najbliższemu Walnemu Zgromadzeniu,
15) uchwalanie zasad gospodarki finansowej Spółdzielni,
16) podejmowanie uchwał w związku z badaniem sprawozdania finansowego pod względem rzetelności i prawidłowości,
17) uchwalanie szczegółowych zasad tworzenia i gospodarowania funduszami własnymi Spółdzielni,
18) uchwalenie zasad rozliczenia kosztów budowy i ustalania wysokości wkładów na lokale mieszkalne, użytkowe (w tym garaże) i domy jednorodzinne,
19) uchwalenie zasad rozliczania kosztów poniesionych na modernizację budynków,
20) uchwalenie regulaminu w sprawie warunków organizacyjno–finansowych inwestycji realizowanych w celu sprzedaży mieszkań,
21) uchwalenie regulaminu używania lokali w domach spółdzielczych oraz porządku domowego i współżycia mieszkańców,
22) uchwalenie regulaminu określającego zasady uczestniczenia w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości,
23) zatwierdzanie opłat za używanie lokali mieszkalnych,
24) uchwalenie regulaminu określającego obowiązki Spółdzielni i członków w zakresie napraw wewnątrz lokali oraz zasad rozliczeń Spółdzielni z członkami zwalniającymi lokale,
25) uchwalenie regulaminów organizowania wszelkich przetargów przeprowadzanych przez Spółdzielnię,
26) określenie lokali do wynajmu i określenie kryteriów wyboru najemców,
27) podejmowanie uchwał w sprawie zwiększenia obciążenia właścicieli lokali użytkowych z tytułu utrzymania nieruchomości wspólnej.

§10

Z uwagi na fakt, że członkowie Rady Nadzorczej mają wgląd do wszystkich dokumentów
w Spółdzielni są zobowiązani do złożenia stosownych oświadczeń na piśmie, w trybie odpowiedzialności karnej, że znane są im przepisy ustawy o ochronie danych osobowych
i zobowiązują się do zachowania tajemnicy wszystkich danych, które są objęte powyższą ustawą, a które to dane są im znane z racji pełnienia funkcji członka Rady Nadzorczej
nie tylko w czasie trwania kadencji, ale również po jej zakończeniu.

§11

1. Obsługę techniczną Rady Nadzorczej zapewnia administracja Spółdzielni wszystkie sprawozdania, oceny i materiały gromadzone będą w aktach Rady Nadzorczej. Protokoły
z posiedzeń Rady Nadzorczej, prezydium Rady Nadzorczej oraz komisji Rady będą prowadzone i gromadzone przez administrację Spółdzielni. Po zatwierdzeniu protokołów j.w. przez Przewodniczącego i członka Prezydium Rady, wyciągi z protokołów będą natychmiast
przekazywane zainteresowanym do wykonania.

2. Wszelką korespondencję i dokumenty wysyłane bądź przekazywane w imieniu Rady Nadzorczej podpisuje Przewodniczący albo jego zastępca oraz członek Prezydium Rady.

3. Korespondencję przychodzącą do Rady Nadzorczej przyjmuje Przewodniczący lub zastępca Przewodniczącego Rady Nadzorczej.

4. Uchwały Rady Nadzorczej są wiążące dla Zarządu i administracji. Od uchwał Rady Nadzorczej przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia Członków.

5. Członkowie Rady Nadzorczej za pracę w Radzie pobierają wynagrodzenie, wypłacane
w formie miesięcznego ryczałtu bez względu na ilość posiedzeń.
Ryczałty wypłacane w następujących wysokościach:

– dla Przewodniczącego Rady Nadzorczej – 20 %
– dla pozostałych członków Rady Nadzorczej – 15%
minimalnego wynagrodzenia za pracę określonego w odrębnych przepisach.

§12

1. Komisje Rady działają zgodnie z planami ich pracy.

2. Sprawozdania i wnioski przewodniczący komisji (ich zastępcy) przekładają do rozpatrzenia Radzie Nadzorczej.

3. Uchwały komisji mają charakter opiniodawczy i są podstawą do podejmowania uchwał przez Radę Nadzorczą lub jej Prezydium.

4. Komisje Rady Nadzorczej współpracują ze sobą i w miarę potrzeby odbywają wspólne posiedzenia.

§13

Pracami komisji kierują jej przewodniczący, a w razie nieobecności zastępca.

§14

Regulamin niniejszy uchwalony został przez Walne Zgromadzenie Członków Spółdzielni Mieszkaniowej “GRYF” w Dębnie w dniu 15 czerwca 2011 r. i obowiązuje od dnia uchwalenia.

§15

Traci moc Regulamin uchwalony przez Zebranie Przedstawicieli Członków Spółdzielni Mieszkaniowej “GRYF” w Dębnie z dnia 29.05.1998 r. wraz z Aneksem nr 1 przyjętym uchwałą nr 8/2004 Zebrania Przedstawicieli Członków Spółdzielni Mieszkaniowej “GRYF” w Dębnie w dniu 30.06.2004 r.

Sekretarz                                                                                                              

Przewodniczący