Regulamin używania lokali i porządku domowego w Spółdzielni

Wstecz


REGULAMIN UŻYWANIA LOKALI I PORZĄDKU DOMOWEGO
W SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ “GRYF” W DĘBNIE

I. PRZEPISY OGÓLNE

Majątek Spółdzielni jest prywatną własnością jej członków (art. 3 Ustawy – Prawo Spółdzielcze).

1. Postanowienia regulaminu mają na celu ochronę mienia spółdzielczego oraz mienia członków, utrzymanie bezpieczeństwa, higieny i estetyki budynków i ich otoczenia oraz zapewnienie warunków zgodnego współżycia mieszkańców.

2. Przepisy regulaminu obowiązują w równym stopniu wszystkich użytkowników lokali i członków Spółdzielni, wyodrębnionych właścicieli lokali i posiadaczy spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu nie będących członkami Spółdzielni, najemców lokali mieszkalnych i użytkowych oraz osób zajmujących lokale mieszkalne bez tytułu prawnego, a także osób korzystających z w/w lokali (stale lub czasowo) i przebywających na terenie danej nieruchomości.

3. Przydzielony lokal może być używany wyłącznie na cele określone w przydziale lub umowie.

4. Prowadzenie w mieszkaniu działalności gospodarczej bez zgody Spółdzielni jest zabronione.

5. Mieszkańcy mają obowiązek dbania o wspólne mienie Spółdzielni oraz obowiązek używania mieszkań, piwnic i innych pomieszczeń wspólnego użytku zgodnie z ich przeznaczeniem oraz chronienia ich przed dewastacją;
– przez mieszkańców należy rozumieć wszystkie osoby wymienione w pkt. 2 niniejszego regulaminu.

6. Mieszkańcy zobowiązani są do korzystania z części wspólnych nieruchomości w sposób nie utrudniający korzystanie z nich innym osobom uprawnionym;
– przez części wspólne nieruchomości należy rozumieć te części nieruchomości, które nie służą do wyłącznego użytku pojedynczego użytkownika lokalu i są nimi: klatki schodowe, pralnie, suszarnie, wózkarnie, korytarze piwniczne, tereny zielone, place zabaw, chodniki, drogi wewnętrzne, zatoki parkingowe.

7. Jakiekolwiek szkody i zniszczenia dokonane w częściach wspólnych nieruchomości przez mieszkańców naprawiane są na ich koszt.

8. Obsługę mieszkańców w zasobach Spółdzielni prowadzi administracja Spółdzielni;
– przez administrację należy rozumieć służby techniczne i ekonomiczne Spółdzielni.

II. ZASADY UŻYTKOWANIA LOKALI

§ 1

1. Przez używanie lokali należy rozumieć wykorzystywanie lokali w celach mieszkalnych lub użytkowych.

2. Lokal mieszkalny – to samodzielny, wydzielony trwałymi przegrodami lokal w obrębie budynku jako izba lub zespół izb, przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami przynależnymi służą zaspokojeniu ich potrzeb mieszkalnych.

3. Użytkownicy lokali winni niezwłocznie zgłaszać Administracji Spółdzielni wszelkie zauważone awarie oraz uszkodzenia instalacji i urządzeń znajdujących się w budynku lub jego otoczeniu bez względu na przyczynę ich powstania oraz na to, kogo koszt naprawy będzie obciążał.

§ 2

1. Bez pisemnej zgody Zarządu Spółdzielni zabrania się:

a/ dokonywania zmiany sposobu użytkowania lokalu lub jego części,
b/ dokonywania wszelkich przeróbek w lokalu, zmianę układu funkcjonalnego lokalu, zmian konstrukcyjnych, stawiania lub rozbierania ścianek działowych, zabudowy balkonów,
c/ dokonywania zmian i przeróbek wewnętrznych instalacji centralnego ogrzewania, instalacji gazowej, elektrycznej i wodno–kanalizacyjnej,
d/ zajmowania i adaptacji pomieszczeń technicznych, gospodarczych, korytarzy piwnicznych,
e/ zabudowywania węzłów sanitarnych w sposób trwały, uniemożliwiający dokonywanie podstawowych czynności konserwacyjnych i naprawczych na instalacjach zlokalizowanych w węzłach sanitarnych.

2. Użytkownik lokalu ponosi odpowiedzialność za materiały i urządzenia zamontowane w lokalu, które zakupił we własnym zakresie.

3. W przypadku dokonania przeróbek bez wymaganej zgody, kosztami usunięcia tych przeróbek i spowodowanych przez nie szkód obciąża się użytkownika lokalu.

III. UTRZYMANIE BEZPIECZEŃSTWA, PORZĄDKU, HIGIENY I ESTETYKI W BUDYNKACH I ICH OTOCZENIU

§ 3

1. Wszyscy mieszkańcy są zobowiązani do: utrzymania czystości i porządku wewnątrz jak i na zewnątrz budynku a zwłaszcza na klatkach schodowych, korytarzach, piwnicach oraz innych pomieszczeniach przeznaczonych do wspólnego użytku, jak również do poszanowania zieleni, urządzeń małej architektury.

2. Zabrania się wrzucania do muszli klozetowej wszelkich materiałów mogących spowodować zatkanie instalacji kanalizacyjnej, takich jak np. obierki, szmaty, kości, wata, śmieci itp.

3. Śmieci należy wynosić do pojemników usytuowanych w boksach śmietnikowych z zachowaniem zadeklarowanego sposobu zbierania śmieci. W przypadku selektywnego zbierania śmieci odpadki takie jak makulatura, szkło, plastik i metal należy wrzucać do pojemników przystosowanych do tego typu odpadków.

4. Materiały odpadowe i gruz winny być systematycznie wywożone własnym transportem przez osoby wykonujące remont lub przez wyspecjalizowaną firmę. Zabronione jest przetrzymywanie gruzu lub odpadów na terenie posesji lub jej otoczeniu, jak również wrzucanie ich do pojemników na nieczystości.

5. Odpady wielogabarytowe należy wywozić do gminnego punktu przyjmowania odpadów zmieszanych.

6. Wyrzucanie przez okna i balkony jakichkolwiek śmieci, butelek, niedopałków papierosów itp., wykładanie na balkonach, parapetach okien oraz terenach przydomowych pożywienia dla ptactwa jest zabronione.

7. Mieszkańcy każdego piętra zobowiązani są do sprzątania solidarnie klatki schodowej do niżej położonego piętra a użytkownicy pralni, suszarni lub wózkarni zobowiązani są do utrzymania czystości w tych pomieszczeniach.

8. Trzepanie dywanów i chodników może odbywać się wyłącznie w miejscach do tego przeznaczonych w godz. 800–2000. Niedopuszczalne jest trzepanie i czyszczenie dywanów, pościeli, worków od odkurzaczy itp. na balkonach, loggiach, klatkach schodowych i z okien.

9. Podlewanie kwiatów na balkonie, zmywanie posadzek winno odbywać się z umiarem, tak aby woda nie ściekała po murze i nie powodowała zabrudzeń elewacji budynku, okien i balkonów położonych niżej. Zabrania się umieszczania kwiatów w doniczkach na parapetach okiennych.

10. Grilowanie na balkonach i loggiach jest surowo zabronione.

IV. ZASADY WSPÓŁŻYCIA MIESZKAŃCÓW

1. W godzinach do 2200 do 600 w budynkach obowiązuje zachowanie ciszy.

2. Wykonywanie prac uciążliwych, powodujących nadmierny hałas i zakłócanie spokoju współlokatorom takich jak: remonty, wiercenie otworów itp. winno odbywać się w godzinach do 800 do 2000. W niedziele i dni świąteczne wykonywanie w/w prac jest zabronione.

3. Dzieci powinny bawić się w miejscach do tego celu przeznaczonych. Za szkody spowodowane przez dzieci, takie jak np. zniszczenie urządzeń i instalacji, brudzenie ścian i elewacji budynków, niszczenie zieleni oraz elementów małej architektury odpowiadają ich rodzice lub opiekunowie.

4. Na klatkach schodowych, korytarzach piwnicznych, pomieszczeniach gospodarczych oraz w wiatrołapach zabrania się spożywania alkoholu, środków odurzających, palenia papierosów oraz spotkań towarzyskich.

5. Z pralni, suszarni i wózkarni mogą korzystać wszyscy mieszkańcy budynku na równych prawach zgodnie z przeznaczeniem tych pomieszczeń. W przypadku braku chętnych do korzystania z w/w pomieszczeń, Zarząd Spółdzielni może czasowo podnająć nieużywane pomieszczenie zainteresowanemu mieszkańcowi danego budynku.

6. Koszty użytkowania pralni ponoszą osoby użytkujące te pomieszczenia, dotyczy rozliczania zużycia ciepłej wody i zimnej wody.

7. Zabrania się wykorzystywania w/w pomieszczeń jak również korytarzy piwnicznych do składania mebli lub innych przedmiotów. W przypadku stwierdzenia takiego zachowania, Spółdzielnia wyznaczy termin na usunięcie zbędnych przedmiotów. Gdy osoby wezwane do usunięcia tych przedmiotów nie wykonają zaleceń Spółdzielni, rzeczy zostaną oddane do gminnego punktu (Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych) bez prawa wnoszenia roszczeń finansowych przez ich właścicieli.

§ 4

1. Drogi wewnątrzosiedlowe przeznaczone są przede wszystkim dla ruchu pieszego, dlatego kierujący pojazdami na terenach Spółdzielni obowiązani są zachować szczególną ostrożność, ustąpić pierwszeństwa pieszym oraz podporządkować się wszelkim zasadom i nakazom zawartym na tablicach porządkowych, ustawionych na drogach osiedlowych jak również postępować zgodnie z przepisami ruchu drogowego.

3. Parkowanie pojazdów mechanicznych dozwolone jest tylko w miejscach to tego celu wyznaczonych.

4. Miejsca postojowe przeznaczone są do parkowania pojazdów mieszkańców posesji. Zabrania się przetrzymywania na miejscach postojowych przyczep samochodowych, busów i samochodów ciężarowych oraz pojazdów wyłączonych z ruchu. W przypadku stwierdzenia takiego zachowania w/w pojazdy zostaną usunięte z posesji na koszt ich właściciela.

5. Na parkingach a także na terenach przyległych do poszczególnych posesji zabrania się mycia, uruchamiania silnika i alarmów w celu kontroli lub naprawy samochodów.

6. Niedopuszczalne jest blokowanie przez pojazdy dróg pożarowych, dojść do budynków, klatek schodowych, dojazdów do boksów śmietnikowych oraz parkowanie w sposób uniemożliwiający dojazd do budynku pojazdów uprzywilejowanych takich jak: karetki pogotowia, wozy bojowe straży pożarnej.

§ 5

1. Naklejanie, wywieszanie lub rozplakatowywanie ogłoszeń, reklam, informacji itp. w miejscach do tego nie przeznaczonych np. drzwi wejściowe do budynków, wiatrołapy, ściany klatek schodowych itp. są surowo zabronione.

2. Wywieszanie ogłoszeń, reklam i informacji w gablotach Spółdzielni możliwe jest za uprzednim uzyskaniem zgody Zarządu Spółdzielni.

V. UTRZYMANIE ZWIERZĄT DOMOWYCH

1. Prowadzenie w mieszkaniach hodowli zwierząt jest zabronione.

2. Trzymanie w mieszkaniach psów i kotów jak i innych zwierząt domowych jest dopuszczalne o ile ich właściciele zapewnią im właściwą opiekę i przestrzegają postanowień REGULAMINU UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENACH MIASTA I GMINY DĘBNO uchwalonego przez Radę Miejską.

3. Niedopuszczalne jest aby zwierzęta załatwiały swoje potrzeby fizjologiczne w miejscach niedozwolonych takich jak piaskownice, klatki schodowe, wiatrołapy, przydomowe tereny zielone.

4. Osoby posiadające zwierzęta obowiązane są do usuwania zanieczyszczeń spowodowanych przez nie w budynkach, terenach zielonych, placach zabaw itp.

VI. OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA

1. Zabrania się przechowywać w mieszkaniach, w piwnicach, na balkonach i innych pomieszczeniach ogólnego użytku materiałów wybuchowych, łatwopalnych, żrących, cuchnących itp.

2. Zabrania się przechowywania w piwnicach motorów, motorowerów lub kanistrów z benzyną.

3. Palenie papierosów, używanie otwartego ognia na klatkach schodowych, piwnicach, wiatrołapach i innych pomieszczeniach ogólnego użytku jak również wrzucanie niedopałków papierosów do kanałów wentylacyjnych, węzłów sanitarnych, na dachy wiatrołapów jest zabronione.

4. Zabrania się samowolnych napraw urządzeń elektrycznych, watowania bezpieczników, wykonywania innych czynności w szafkach administracyjnych budynku.

5. Zabrania się blokowania wyłączników oświetlenia klatek schodowych i wiatrołapów.

6. Niedozwolone jest zakładanie gniazd poboru energii elektrycznej na użytek własny poza lokalami mieszkalnymi. Wykonanie punktu oświetleniowego w piwnicy lokatorskiej możliwe jest po uprzednim uzyskaniu zgody administracji Spółdzielni.

7. W przypadku stwierdzenia ulatniania się gazu, należy natychmiast zamknąć zawory odcinające, otworzyć okna, powiadomić w pierwszej kolejności administrację Spółdzielni lub pogotowie gazowe.

VII. ZASADY PODZIAŁU OBOWIĄZKÓW W ZAKRESIE NAPRAW WEWNĄTRZ LOKALI POMIĘDZY SPÓŁDZIELNIĄ A UŻYTKOWNIKIEM LOKALU.

1. Naprawami w rozumieniu regulaminu są roboty remontowe i konserwacyjne oraz wymiana zużytych lub uszkodzonych instalacji, elementów wykończenia i wyposażenia lokali i budynku.

2. Spółdzielnia nie wykonuje wszelkich napraw w lokalach, które obciążone są zaległościami za opłaty w stosunku do Spółdzielni. Roboty te mogą być wykonane po spłaceniu zadłużenia.

3. Postanowienia pkt. 2 nie obejmują napraw, których zaniechanie spowodowałyby uszkodzenie budynku lub stanowiłoby zagrożenie dla użytkowników lokalu.

§ 6

Do obowiązków użytkownika lokalu należy:

a/ naprawa wypraw ścian i sufitów (tynki, gładzie) wraz z ich malowaniem,
b/ naprawa i wymiana posadzek i podłóg,
c/ konserwacja, naprawa i wymiana stolarki okiennej i drzwiowej na zasadach określonych w “REGULAMINIE ZASAD WYMIANY I FINANSOWANIA KOSZTÓW STOLARKI OKIENNEJ I DRZWIOWEJ W SPÓŁDZIELNI MIESZKANIOWEJ “GRYF” W DĘBNIE”,
d/ konserwacja, naprawa i wymiana osprzętu i urządzeń sanitarnych w mieszkaniu. W przypadku instalacji modernizowanych przez mieszkańców granicą odpowiedzialności jest zawór odcinający zlokalizowany przed wodomierzem mieszkaniowym,
e/ konserwacja, wymiana i naprawa podejść kanalizacyjnych od urządzeń i przyborów sanitarnych do pionu kanalizacyjnego,
f/ naprawa, konserwacja i wymiana urządzeń gazowych – granicą odpowiedzialności jest najbliższy zawór zamontowany przed urządzeniem gazowym,
g/ naprawa, wymiana i bieżąca konserwacja osprzętu elektrycznego, wyłączniki, przyciski, zabezpieczenia w mieszkaniach. W przypadku wykonania wymiany instalacji przez lokatora granicą odpowiedzialności jest zabezpieczenie zalicznikowe,
h/ naprawa i konserwacja wraz z malowaniem drzwi do piwnicy lokatorskiej, a w przypadku usytuowania okna w piwnicy jego konserwacja i szklenie.

§ 7

1. Do obowiązków Spółdzielni należy:

a/ dokonywanie kontroli okresowych zgodnie z art. 62 Ustawy Prawo Budowlane,
b/ kwalifikowanie, planowanie i wykonywanie robót remontowych w poszczególnych budynkach,
c/ zapewnienie właściwej eksploatacji zasobów Spółdzielni,
d/ zapewnienie wykonawstwa remontów i nadzór nad ich wykonaniem,
e/ prowadzenie i przechowywanie dokumentacji technicznej obiektów.

2. Dbanie o porządek i czystość w budynku (korytarze piwniczne, wiatrołapy) i w otoczeniu budynku wraz urządzeniami stanowiącymi ich trwałe wyposażenie oraz w częściach wspólnego użytku (za wyjątkiem suszarni, pralni i wózkarni oraz klatek schodowych).

3. Zapewnienie utrzymania należytego stanu technicznego pralni, suszarni, wózkarni i klatek schodowych.

4. Zapewnienie mieszkańcom dogodnego dojścia do budynków i lokali, szczególnie w warunkach zimowych.

5. Zapewnienie właściwego oznakowania ciągów pieszo–jezdnych w celu bezpiecznego ich użytkowania.

6. Zapewnienie sprawnego działania urządzeń technicznych i instalacyjnych w budynkach oraz przewodów spalinowych i wentylacyjnych zgodnie z obowiązującymi przepisami.

7. Zapewnienie oświetlenia budynków, klatek schodowych, korytarzy, ciągów komunikacyjnych piwnic, pomieszczeń wspólnego użytku poprzez wymianę żarówek oraz wymianę i naprawę osprzętu elektrycznego.

8. Organizowanie, konserwacja i utrzymanie porządku w boksach śmietnikowych.

9. Dbanie o tereny zewnętrzne Spółdzielni tj. tereny zielone, place zabaw itp.

10. Dokonywanie niezbędnych remontów i konserwacji budynków i urządzeń wchodzących w skład nieruchomości w zależności od skali problemu i stanu środków finansowych tj.:

– konserwacja i naprawa dachów i obróbek blacharskich,
– naprawa i odnowienia elewacji budynków,
– odnowienia klatek schodowych, korytarzy piwnicznych oraz pomieszczeń wspólnego użytku (bez piwnic lokatorskich),
– naprawa i wymiana stolarki okiennej i drzwiowej (za wyjątkiem lokali mieszkalnych i piwnic lokatorskich),
– napraw ślusarskich w budynkach (barierki, balustrady itp.),
– konserwacja i naprawa instalacji c.o.,
– naprawa instalacji zimnej wody i ciepłej wody użytkowej.

§ 8

1. Do obowiązków Spółdzielni w zakresie napraw wewnątrz lokali należy:

a/ naprawa, konserwacja i wymiana całej wewnętrznej instalacji centralnego ogrzewania,
b/ naprawa i wymiana pionów instalacji zimnej i ciepłej wody,
c/ naprawa, konserwacja i wymiana instalacji gazowej z rozdziałem określonym w § 6 pkt. f,
d/ usuwanie szkód powstałych w lokalu na skutek nie wykonania napraw należących do obowiązków Spółdzielni np. zacieków powstałych na skutek nieszczelności dachu, obróbek blacharskich itp.

§ 9

1. W przypadku samowolnego zabudowania przez użytkownika lokalu instalacji wodno–kanalizacyjnej oraz innej instalacji znajdującej się wewnątrz lokalu użytkownik zobowiązany jest do przygotowania swobodnego dostępu do powyższych instalacji.

2. W przypadku konieczności demontażu zabudowy instalacji Spółdzielnia nie ponosi kosztów związanych z doprowadzeniem lokalu do stanu pierwotnego.

§ 10

1. W przypadku awarii użytkownik lokalu jest zobowiązany zawiadomić niezwłocznie Administrację Spółdzielni.

2. Użytkownik lokalu zobowiązany jest do natychmiastowego udostępnienia lokalu w celu usunięcia awarii.

3. Użytkownik lokalu powinien udostępnić Spółdzielni lokal w celu dokonania:

a/ okresowych przeglądów a w szczególnych przypadkach również doraźnego przeglądu stanu i wyposażenia technicznego lokalu oraz ustalenia niezbędnych prac lub ich wykonania, zgodnie z wymogami przepisów Prawa Budowlanego,
b/ odczytów i kontroli urządzeń pomiarowych np. wodomierzy, podzielników kosztów centralnego ogrzewania.

4. Użytkownik lokalu ponosi odpowiedzialność za utrzymanie wodomierzy, podzielników kosztów c.o. we właściwym stanie technicznym.

5. Użytkownik nie może samowolnie demontować lub wymieniać urządzeń regulacyjno-pomiarowych.

§ 11

W razie nie dokonania napraw należących do zakresu obowiązków użytkownika lokalu, Spółdzielnia ma prawo po bezskutecznym wezwaniu przeprowadzić te naprawy na jego koszt.

§ 12

Niniejszy regulamin został zatwierdzony Uchwałą Rady Nadzorczej nr 21/2013 z dnia 17.12.2013 r. i obowiązuje od dnia podjęcia uchwały.

§ 13

Traci moc dotychczasowy Regulamin Używania Lokali i Porządku Domowego w Spółdzielni Mieszkaniowej “GRYF” w Dębnie uchwalony przez Radę Nadzorczą Uchwałą nr 7/98 z dnia 24.02.1998 r. wraz z aneksami nr 1 przyjęty Uchwałą Rady Nadzorczej nr 35/2000 z dnia 05.05.2000 r. i nr 2 przyjęty Uchwałą Rady Nadzorczej Nr 16/2003 z dnia z 10.06.2003 r.

Sekretarz
Rady Nadzorczej

Przewodniczący
Rady Nadzorczej